Maltafestival 2012 – spektakl NAL BOA grupy Ex Nihilo

W dniach 4 i 5 lipca francuska grupa Ex Nihilo zaprezentowała spektakl „NAL BOA”. To jeden ze spektakli tegorocznego festiwalowego idiomu: Akcje Azjatyckie. Grupa występowała już w Poznaniu w 2010 r.

Jest to projekt koreańsko-francuski jednak występują w nim też artyści japońscy, peruwiańscy i flamandzcy. Tancerze jako arenę swojej działaności wybierają zawsze przestrzeń publiczną. Projekt prezentowany jest na ulicy, a kontenery mają w tym przypadku symbolizować uchodźstwo. Symbolika dekoracji może przywodzić na myśl również doki portowe uprzemysłowionych aglomeracji azjatyckich. Za dnia doki to miejsce pracy, jednak po zmroku tętni zupełnie innym życiem.

W spektaklu podejmowany jest temat wyobcowania drugiego człowieka. Przedstawienie kwestionuje indywidualność, jej wartość zmienia się w obliczu przedstawionego w spektaklu konfliktu. Pojawienie się nowej osoby w grupie jest powodem przewartościowania.  To z kolei prowadzi do rywalizacji i walki. Przybysz nie zgadza się w obowiązującymi w grupie wartościami i próbuje je zmienić.

Zobacz więcej»

DOUBLE TROUBLE, chor. Karolina Wyrwał

Premiera spektaklu  „Double Trouble” miała miejsce w dniu 24 lutego 2012 r. w ramach
V Festiwalu Atelier Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu. Choreografem jest
Karoliny Wyrwał.

Atelier to scena poszukiwań i debiutów przy Polskim Teatrze Tańca. Tworzą ją tancerze teatru tańca poszukujący nowych dróg artystycznych. Kluczem do spektaklu są małe sześciany AudioCubes, stanowiące główny element przedstawienia. W spektaklu tańczyły: Katarzyna Kulmińska  i Urszula Bernat.

W przedstawieniu bardzo kreatywnie zostały wykorzystane Presussa AudioCubes. Oprócz tworzenia nimi motywów dźwiękowych w czasie rzeczywistym, oglądający go widzowie odnieść mogli wrażenie, że one również generują efekty świetlne. Duże odpowiedniki kolorowych kostek, bardzo „aktywnie uczestniczyły” w budowaniu kolejnych fragmentów scenografii spektaklu. Patrząc na tę samą scenę, każdy może wpisać w nią zupełnie inne treści. Inspiracją do spektaklu były prace amerykańskiej artystki Barbary Kruger.

DESERT, chor. PaulinA Wycichowska [Polski Teatr Tańca]

Dnia 25 listopada 2011 r. miała miejsce długo oczekiwana premiera spektaklu „Desert” w chor. Pauliny Wycichowskiej. Widowisko inspirowane jest książką Antoine’a de Saint-Exupéry’ego „Mały Książę”

Małego Księcia Antoinea de Saint-Exuperyego, baśń pełną alegorii i poezji znamy chyba wszyscy. Fabuła osnuta jest wokół podróży głównego bohatera, a właściwie jego przybycia na tytułową pustynię (ang. Desert).  Inscenizacja Pauliny Wycichowskiej jest efektem dojrzałej, odartej z jednoznaczności, lektury książki Antoinea de Saint-Exuperyego. Jak wyznaje autorka: Mały Książę jest samotny i nieszczęśliwy. Jest w nim rozpaczliwa potrzeba przyjaźni, niemożliwa do zrealizowania w sytuacji, kiedy nie potrafi wyjść z zaklętego kręgu ciągłych ucieczek.

Tajemniczość i niejednoznaczność są dla mnie jako dla artystki bardzo kuszące – wyznaje w wywiadzie Paulina Wycichowska. Dlaczego boimy się samotności? Może dlatego że obawiamy się spotkania z samymi sobą. Szansę na odbycie symbolicznej podroży w głąb siebie może dać samotność na pustyni, dzięki której dotknąć można znaczenia słów: przyjaźń i miłość. Mały Książę wydał mi się człowiekiem spostrzegawczym, zamkniętym, szczerym i bezkompromisowym w swoich ocenach innych, ale zarazem bardzo samotnym – takimi spostrzeżeniami dotyczącymi głównego bohatera dzieli się z nami choreografka.

Zobacz więcej»